Pages

Followers

Pengunjung yang dihormati,sila ambil masa 3 saat untuk klik iklan yang admin pasang sebagai tanda TERIMA KASIH anda.

Dear visitor, please take time 3 seconds to click on the ads that admin install as a sign THANK YOU.

Translate

Sunday, November 20, 2011

Aduh sakitnya pinggulku...

KAWASAN yang boleh dianggap sebagai 'mahkota wanita' sebenarnya mudah terdedah kepada masalah yang bukan sahaja menjejaskan kesihatan fizikal namun turut menggugat keharmonian rumah tangga.
Presiden Yayasan Inkontinens Malaysia, Dr. Peter Ng berkata, otot lantai pelvis menjadi lemah disebabkan beberapa perkara iaitu pertambahan usia, kelahiran bayi dan juga obesiti.
Sesetengah prosedur yang dilakukan ketika proses kelahiran seperti forsep turut menyumbang kepada masalah di bahagian itu dalam tempoh yang panjang.
Menurutnya, otot dasar pelvis yang lemah menjadi punca kepada kurang kenikmatan seksual dan juga kekenduran organ-organ pelvis seperti pundi kencing dan rahim.
"Apabila ini berlaku, wanita akan mengalami masalah kawalan air kencing sehingga menyebabkan mereka terkucil ketika batuk, ketawa atau sebarang aktiviti menggunakan tenaga secara tidak sengaja," kata Dr. Ng.
Menurutnya, masalah itu boleh dikurangkan dengan mengurangkan pengambilan minuman berkafein dan beralkohol, menghentikan tabiat merokok dan juga mengawal obesiti.
Wanita juga katanya perlu mengurangkan aktiviti yang melibatkan kekuatan fizikal kerana ia turut menyumbang kepada kelonggaran otot-otot pada lantai pelvis.
Tahap masalah kawalan kencing:
Gred 1: Terkucil disebabkan tekanan secara tiba-tiba di kawasan abdomen, namun tidak berlaku ketika malam.
Gred 2: Berlaku ketika pesakit berjalan, bangun dari posisi duduk, duduk pada katil atau berlaku dengan kerap ketika malam
Gred 3: Berlaku walaupun tiada kaitan dengan aktiviti fizikal atau posisi.
Rawatan
Terdapat beberapa cara rawatan bagi merawat masalah otot lantai pelvis lemah. Antaranya melalui pembedahan namun ia dikhuatiri tidak mampu menjadi penyelesaian jangka panjang selain berlaku risiko komplikasi.
Rawatan melalui pengambilan ubat juga boleh dilakukan namun ia tidak begitu berkesan seperti pembedahan. Ia juga mempunyai risiko komplikasi dan hanya berkesan ketika ubat diambil.
Sebagai alternatif, Dr Ng berkata, wanita boleh memilih melakukan senaman otot lantai pelvis atau lebih dikenali sebagai senaman Kegel.
Senaman Kegel yang diperkenalkan oleh Dr. Arnold Kegel pada tahun 1940-an, telah terbukti mampu menguatkan dan mengentalkan otot lantai pelvis yang lemah akibat gejala penuaan, melahirkan anak dan prosedur-prosedur pembedahan seperti histerektomi.
Menurut Dr. Ng, kajian yang dilakukan menunjukkan wanita mengandung yang melakukan senaman otot lantai pelvis kurang mengalami masalah kawalan kencing.
Wanita yang mengamalkan senaman otot lantai pelvis selama empat tahun juga dilaporkan kurang mengalami masalah kawalan kencing berbanding mereka yang tidak.
Menurutnya, senaman otot lantai pelvis boleh dilakukan dengan cara berbaring sambil menekan otot lantai pelvis sekuat mampu selama beberapa saat (maksimum 10 saat). Ulang gerakan yang sama selepas berehat sekitar 10 saat.
Senaman itu elok dilakukan tiga kali sehari dengan anggaran 10 hingga 15 kemutan setiap kali. Ia juga elok dilakukan pada tiga posisi yang berlainan.
Alat bantuan senaman Kegel
Senaman Kegel telah terbukti amat berkesan. Namun, jika tidak dilakukan dengan cara yang betul, ia tidak akan memberi sebarang kesan dan otot dasar pelvis akan kekal lemah.
Untuk menjadikan senaman Kegel efektif, sebuah peranti canggih lagi inovatif perlu digunakan. Peranti ini dikenali sebagai Peranti Getaran Kegel (VKD).
VKD adalah alat paling berkesan untuk menyokong senaman Kegel kerana ia dapat menentukan sama ada otot yang betul telah diberi senaman. Para pengguna dapat merasai getaran maklum balas lembut yang menghasilkan rangsangan positif terhadap otot.
Mengulas tentang pengenalan VKD, Pengarah Pembangunan Pemasaran Bioinfinity (M) Sdn Bhd. yang bertindak selaku pengedar, Ng Shea Kang berkata, untuk memperoleh manfaat daripada senaman-senaman Kegel, hanya otot yang betul perlu diberi senaman.
"Jika senaman dilakukan pada otot yang salah, maka senaman otot lantai tersebut tidak akan mendatangkan sebarang manfaat. Oleh itu, penggunaan VKD adalah amat perlu untuk memastikan otot yang betul diberi senaman.
Alat itu direka untuk meningkatkan kekuatan pengecutan otot vagina, menguatkan otot cerut pundi kencing, membantu memperbaiki kualiti kehidupan, menambah baik postur tubuh, mencantikkan tona otot abdomen dan mengembalikan bentuk badan.
Layari laman web www.mybioinfinity.com untuk maklumat lanjut.

No comments:

Post a Comment

Powered By Blogger