Pages

Followers

Pengunjung yang dihormati,sila ambil masa 3 saat untuk klik iklan yang admin pasang sebagai tanda TERIMA KASIH anda.

Dear visitor, please take time 3 seconds to click on the ads that admin install as a sign THANK YOU.

Translate

Monday, December 5, 2011

Penyakit Tiroid Pada Kehamilan

Penyakit tiroid adalah suatu penyakit atau kelainan pada organ yang kita kenal sebagai kelenjar tiroid ,kelenjar gondok, atau yang lebih kita kenal dalam masyarakat kita sebagai sakit beguk.Kelenjar tiroid ini adalah merupakan kilang penghasil hormon tiroid yang sangat penting dalam proses sintesis atau pembuatan protein tubuh, mengatur pertumbuhan tulang panjang, pembesaran sel neuron(saraf) dan proses metabolisme protein, karbohidrat dan lemak dalam tubuh. Kesan akhir dari fungsi tersebut adalah peningkatan penghasilan tenaga tubuh dengan meningkatkan aktiviti penghasilan tenaga ataupun katabolisma1.

Untuk menghasilkan hormon tiroid, kelenjar tiroid ini memerlukan zat iodin yang cukup daripada sumber makanan yang kita makan sehari-hari. Sekiranya terjadinya kekurangan zat tersebut, secara langsung akan mengganggu proses pembentukan hormon ini dan tubuh kita secara otomatis melakukan reaksi kompensasi antara lain dengan memaksimalkan penggunaan iodin yang sedia ada di dalam kelenjar tiroid1. Hal ini akan menyebabkan berlakunya pertambahan jumlah sel kelenjar tersebut dan akhirnya ia akan memngalami pembesaran. Selain itu, terdapat juga penyebab lain selain kurangnya asupan iodin dalam makanan , seperti yang berlaku pada penyakit Grave yang mana pada penyakit ini, terdapat antibodi dalam tubuh yang merangsang produksi hormon tiroid secara berterusan yang dikenal sebagai throid-stimulating antibody(TSAb)2.Proses infeksi dan tumor juga boleh menjadi penyebab kelainan tersebut, seperti pada penyakit tyroiditis dan choriocarcinoma2. Walau apapun penyebabnya, kesan akhir dari terbentuknya hormon tiroid yang berlebihan ini adalah gejala-gejala penyakit tiroid ataupun hipertiroid iaitu seperti berikut, peningkatan suhu badan dan tekanan nadi istirahat(resting pulse) >100 kali permenit, penurunan berat badan yang drastik walaupun tidak ada gangguan dalam pemakanan, penonjolan mata(exopthalmus) dan sebagainya. Sudah tentu gejala klinis yang kita temukan sangat bervariasi tergantung sejauh mana beratnya penyakit tersebut2.

Pada wanita hamil, sering terjadi peningkatan jumlah hormon tiroid , ini disebabkan oleh hormon estrogen yang tinggi saat kehamilan yang merangsang pertambahan jumlah pembawa(carrier) hormon ini iaitu TBG( Tyroxine Binding Globulin) dalam tubuh seseorang ibu. Keadaan ini bukanlah suatu penyakit tetapi merupakan sesuatu yang normal sekiranya tidak menyebabkan kelainan pada sistem tubuh . Bahkan sejumlah hormon iodin yang cukup daripada ibu kepada bayinya sangat diperlukan dalam pertumbuhan bayi itu sendiri terutamanya perkembangan otak bayi. Namun begitu sekiranya jumlah hormon iodin yang dihasilkan itu terlalu banyak dan tidak dikontrol, ataupun sememangnya ibu tersebut sudah mempunyai penyakit tiroid ini sejak sebelum hamil maka ia dapat mengancam nyawa si ibu dan kandungannya. Hal ini disebabkan oleh kesan langsung hormon tiroid itu sendiri dan juga juga efek samping ubat-ubatan yang digunakan dalam pengubatan penyakit tersebut. Diantara komplikasi pada ibu adalah terjadinya hipertensi, keguguran spontan, kelahiran preterm, anemia(kurang darah),mudah terkena infeksi, abruption placenta(plasenta runtuh), arrythmia(kelainan irama jantung), sakit jantung kongestif(congestive heart failure), dan thyroid storm. Selain itu, komplikasi yang yang dapat terjadi pada janin pula ialah terjadinya hypertiroidisme neonatal, intrauterine growth restriction(IUGR), lahir mati, prematurity, dan kematian akibat medikasi antitiroid itu sendiri2.

Disebabkan oleh itu, kebanyakkan doktor akan menasihatkan seorang ibu yang mempunyai kelainan pada kelenjar tiroidnya yang tidak dapat dikontrol dengan ubat supaya menunda niatnya untuk hamil sehingga penyakitnya itu dapat dikawal dengan baik. Pengubatan penyakit ini pada ibu hamil, ditargetkan untuk mencapai keadaan eutyroidism(kadar hormon tiroid dalam batas normal) dengan secepatnya dengan menggunakan seminimal tetapi seefektif mungkin ubat-ubatan antitiroid supaya dapat meredam gejala penyakit tersebut. Selain itu tindakan bedah mungkin terpaksa dilakukan sekiranya adanya reaksi allergi ataupun ketidak ampuhan terhadapat ubat yang menyebabkan perlunya penggunaan ubat dalam dosis yang terlalu tinggi. Ubat antitiroid yang biasa digunakan dalam pengubatan penyakit ini adalah propilthiouracil(PTU) dan methimazol. Tidak ada beza pada efek kedua-dua ubat tersebut, tetapi biasanya metimazol menjadi pilihan disebabkan dosis yang relatif lebih kecil. Untuk penanganan hipertensi, biasanya diberikan B blocker(propanolol 20-4- mg setiap 6-8 jam) untuk mengurangkan gejala tetapi hanya boleh diberikan sebelum usia kandungan 34-36 minggu. Selama terapi, si ibu masih dapat menyusukan bayinya selama dosis total ubat PTU <150mg atau metimazol<10mg. Biasanya ubat dimakan sebelum penyusuan dan kandungan akan dimonitor secara berkala2.

Sebagai kesimpulannya, penyakit tiroid merupakan suatu penyakit hormonal disebabkan kelainan pada proses pembentukan hormon iodin dalam tubuh. Peningkatan hormon iodin ini adalah sesuatu yang normal pada ibu hamil selagi tidak menimbulkan kelainan pada sistem tubuh ibu. Sekiranya ibu hamil mengalami penyakit tiroid saat hamil, boleh menyebabkan komplikasi yang dapat mengancam nyawa ibu dan kandungannya sekiranya tidak segera dikontrol dengan pengubatan. Ubat-ubatan antitiroid sekiranya digunakan dalam dosis yang terlalu tinggi dapat memberi kesan samping terhadap janin dan penggunaannya haruslah sangat berhati-hati. Sebenarnya tidak ada larangan mutlak untuk seorang ibu yang berpenyakit tiroid untuk tidak hamil, namun si ibu harus diterangkan sejelas mungkin tentang komplikasi-komplikasi yang dapat terjadi sekiranya dia hamil.

RUJUKAN
1. William Obstetsric
2. Current Diagnosis and Treatment: Obstetrics and Gynecology tenth edition

No comments:

Post a Comment

Powered By Blogger