Pages

Followers

Pengunjung yang dihormati,sila ambil masa 3 saat untuk klik iklan yang admin pasang sebagai tanda TERIMA KASIH anda.

Dear visitor, please take time 3 seconds to click on the ads that admin install as a sign THANK YOU.

Translate

Monday, May 14, 2012

Elak serangan jantung

Amalkan gaya hidup sihat untuk mengelak serangan jantung.
Rashid yang berusia lewat 30-an sentiasa sibuk dengan tugasnya sebagai ketua pegawai eksekutif di sebuah syarikat. Terlalu sibuk hinggakan tidak mempunyai masa untuk menjaga kesihatan diri.
Pada suatu pagi, sewaktu Rashid hendak ke pejabat, dia mengalami rasa sakit dada yang amat sangat. Rasa sakit itu menyebabkan dia sukar bernafas dan tiba-tiba pitam.
Apabila Rashid pulih dan sedar semula, dia mendapati dirinya berada di hospital. Apakah yang telah berlaku?
"Rashid, anda telah mengalami serangan
jantung . Saya dapati serangan jantung berpunca daripada tabiat merokok anda," terang doktor.
Kisah Rashid adalah lazim bagi kebanyakan penghidap sakit jantung tetapi belum lagi didiagnosis. Orang seperti Rashid menjalani kehidupan harian tanpa menyedari bahawa mereka sedang menghidap penyakit ini.
Kebanyakan pesakit mungkin dengan secara tiba-tiba diserang dengan gejala-gejala terkejut seperti sesak nafas, sakit dada atau debaran jantung.
Biasanya selepas ini berlaku, barulah mereka bergegas berjumpa doktor dan diberitahu apa yang mereka alami sebenarnya gejala-gejala sakit jantung.
Orang mudaSejak akhir-akhir ini, kebanyakan kes jantung turut menyerang orang muda hingga menyebabkan kematian mengejut.
Misalnya, kita pernah dikejutkan dengan kematian pelakon popular pada Januari tahun lalu, Mohd. Faisal Yusup yang baru berusia 33 tahun. Beliau dipercayai diserang sakit jantung membuatkan orang ramai terfikir, betapa jahatnya penyakit jantung .
Pendek kata, sakit jantung kini tidak lagi berperangai ala-ala gadis sunti yang malu-malu seperti mana pernah dipertontonkan dahulu.
Ia bukan lagi penyakit pak cik, mak cik. Bukan juga ia menyerang orang kaya sahaja. Sila buang tanggapan anda bahawa ia jarang-jarang membunuh seperti tabiatnya sebelum ini.
Penyakit ini semakin rakus menyerang golongan muda.
MeningkatPakar Perunding Kardiologi, Dr. Azmee Ghazi memberitahu, rata-rata masyarakat termasuk golongan muda mempunyai gaya hidup yang tidak baik termasuk merokok.
Pesakit tidak tahu bahawa mereka menghidap sakit jantung sehinggalah pemeriksaan dibuat.
Ada juga pesakit menganggap sakit dada sebagai penyakit biasa kerana menganggap tidak mungkin diserang sakit jantung sebab umur masih muda.
Justeru, Dr. Azmee menasihatkan orang ramai supaya menjalani gaya hidup sihat, berhenti merokok dan segera membuat pemeriksaan di bahagian kecemasan hospital jika tiba-tiba mengalami sakit dada.
Menurut statistik Kementerian Kesihatan, tidak bersenam dan gagal mengamalkan gaya hidup sihat dipercayai menjadi faktor bilangan penghidap penyakit jantung yang baru mencecah sehingga 38,000 orang setiap tahun.
Jumlah tersebut menjadikan penyakit jantung sebagai penyumbang kematian terbesar di hospital-hospital kerajaan iaitu 7,597 kematian atau sebanyak 16.54 peratus daripada keseluruhan 45,936 jumlah kematian yang dicatatkan pada 2008.
Di Malaysia terdapat seramai 141 orang menghidap penyakit jantung koronari bagi setiap 100,000 orang setiap tahun iaitu bersamaan 38,000 kes baru setiap tahun.
"Laporan Kementerian Kesihatan pada 2009 menunjukkan 1/4 kematian di hospital kerajaan disebabkan penyakit jantung dan strok. Ini membuktikan bahawa statistik ini semakin meningkat," jelas Dr. Azmee ketika ditemui di Institut Jantung Negara (IJN) baru-baru ini.
Pemeriksaan kesihatanTerdapat beberapa simptom jika seseorang itu diserang sakit jantung antaranya rasa tidak selesa pada dada.
Pesakit seolah-olah merasakan ada sesuatu yang menekan.
Simptom serangan jantung ini berbeza antara lelaki dan wanita.
"Lazimnya, lelaki akan mengalami simptom yang biasa seperti sakit dada. Berbeza pula wanita, mereka akan berasa letih dan tidak dapat tidur malam. Mereka juga tidak akan berasa sedap badan," katanya.
Dr. Azmee menasihatkan, agar mereka yang mempunyai simptom-simptom tersebut supaya tidak membiarkan sehingga ke peringkat yang serius.
"Hampir sebahagian besar pesakit tidak mengendahkan simptom-simptom tersebut dengan alasan ia tidak serius. Apa yang perlu, jika anda mengalami simptom tadi, lakukan pemeriksaan kesihatan segera," jelasnya.
Ini kerana, sikap ambil mudah tersebut merugikan kerana rawatan yang diberikan bergantung kepada tahap serius penyakit yang dihidapi.
MembezakanKebanyakan pesakit sukar membezakan sakit dada biasa dan serangan jantung.
Apakah perbezaannya dan bagaimana pula untuk menentukannya?
Dr. Azmee menjelaskan , seseorang itu dikatakan mendapat serangan jantung apabila otot jantungnya tidak mendapat bekalan darah yang mencukupi disebabkan oleh arteri koronari menjadi sempit.
"Ia juga boleh terjadi apabila bekalan tersebut terputus sama sekali mengakibatkan sebahagian daripada otot itu telah mati atau mengalami nekrosis dan gagal berfungsi,'' ujarnya.
Ini terjadi apabila berlakunya pengumpulan sejenis lemak atau plak yang melekat pada dinding saluran darah yang lama-kelamaan menyempit atau menyekat pengaliran darah ke jantung .
Apabila ini berlaku, serangan awal jantung bermula.
Sakit jantung biasanya terasa amat mencengkam dan menyucuk di bahagian dada terutamanya di tengah-tengah dan sebelah kiri dada.
Dr. Azmee memberitahu, kebanyakan mereka yang mendapat serangan jantung tidak merasakan yang mereka sedang mengalami masalah tersebut dan sekadar menganggapnya sebagai kesakitan yang tidak berbahaya.
"Jika ada faktor-faktor risiko seperti kencing manis, darah tinggi atau tahap kolesterol tinggi, kemungkinan sakit jantung adalah lebih tinggi.
"Justeru, walau apa pun kesakitan dada yang anda alami, ia tidak boleh dibiarkan begitu sahaja. Menunggu terlalu lama sebelum mendapatkan rawatan boleh menyebabkan kematian dan kerosakan yang kekal pada jantung yang boleh menjejaskan kualiti hidup anda," katanya.
Bagi penghidap darah tinggi, kencing manis dan kolestrol tinggi, beliau menasihatkan mereka supaya makan ubat dan berjumpa doktor secara teratur.
"Kita juga perlu mendidik orang muda supaya mengamalkan gaya hidup sihat untuk mencegah serangan jantung," ujarnya.

No comments:

Post a Comment

Powered By Blogger