Pages

Followers

Pengunjung yang dihormati,sila ambil masa 3 saat untuk klik iklan yang admin pasang sebagai tanda TERIMA KASIH anda.

Dear visitor, please take time 3 seconds to click on the ads that admin install as a sign THANK YOU.

Translate

Monday, May 28, 2012

Perhimpunan pakar O&G terbesar

KISAH seorang bidan terlatih yang sanggup tinggal di pedalaman Malaysia Timur dan terpaksa meredah sungai demi menyambut kelahiran nyawa baru menjadi pembuka kata dalam laman web Kongres Antarabangsa Kolej Diraja Obstetrik dan Ginekologi 2012.
Pengorbanan Siti Aminah yang berkhidmat di Sarawak selama bertahun-tahun dalam menyelamatkan nyawa wanita dan bayi dijadikan pembakar semangat kepada yang lain.
Buat pertama kalinya, negara bakal menjadi tuan rumah kongres itu yang bakal berlangsung dari 5 hingga 8 Jun di Kuching, Sarawak.
Pengerusi Penganjur Kongres, Dr. Gunasegaran PT Rajan berkata, persidangan berkenaan bakal mengumpulkan pakar obstetrik dan ginekologi (O&G) terbesar buat julung-julung kalinya di negara ini.
"Di Malaysia semua pakar O&G ialah ahli Persatuan Obstetrik and Ginekologi Malaysia (OGSM) dengan 80 peratus daripadanya pakar," katanya.
OGSM ditubuhkan pada 1997 dengan hanya dianggotai 40 orang tetapi kini sudah berkembang kepada lebih 800 ahli.
Kongres yang bakal menjadi perhimpunan terbesar pakar O&G ini diadakan bertujuan meningkatkan piawaian dan perkhidmatan kesihatan di samping sains berkaitan O&G di negara ini.
Tiap-tiap tahun negara mengadakan seminar O&G yang berkaitan bukan sahaja untuk pakar bahkan mereka yang terlibat dengan perkhidmatan itu meliputi pelajar, jururawat dan profesor.
Dr. Gunasegaran berkata, kongres berkenaan dijangka dapat menarik lebih 1,000 delegasi dari seluruh dunia.
"Buat pertama kalinya juga kongres ini diadakan di Kuching, Sarawak yang diiktiraf sebagai pusat kecemerlangan kesihatan selain Kuala Lumpur.
"Pemilihan negeri ini juga dibuat bagi meningkatkan kesedaran penduduk Sarawak terhadap masalah O&G yang masih tinggi berbanding di Semenanjung," katanya.
Diharapkan juga penganjuran kongres ini di Sarawak akan membuka ruang kepada tenaga pakar dari Malaysia Timur menambah ilmu menerusi pertemuan dengan pakar-pakar antarabangsa yang akan ke sana.
Isu yang akan dibincangkan meliputi kematian ibu semasa bersalin, kanser melibatkan wanita, kesukaran hamil dan masalah semasa hamil, keselamatan dalam penjagaan kesihatan dan undang-undang berkaitan perubatan.
Mereka yang berminat untuk mengetahui lebih lanjut mengenai kongres berkenaan boleh melayari laman web http://www.rcog2012.com/.

No comments:

Post a Comment

Powered By Blogger