Pages

Followers

Pengunjung yang dihormati,sila ambil masa 3 saat untuk klik iklan yang admin pasang sebagai tanda TERIMA KASIH anda.

Dear visitor, please take time 3 seconds to click on the ads that admin install as a sign THANK YOU.

Translate

Saturday, February 9, 2013

Tidur di tengah hari.. apakah kebaikannya??

'AFTERNOON NAP' DAN PRODUKTIVITI 
Tidur pada waktu tengahari yang dikenali sebagai qailulah, seringkali dilakukan oleh Nabi s.a.w. Di dalam kitab Misykatul Masabih telah disebutkan: 

"Tidur sekejap di waktu tengahari (qailulah) bukanlah suatu perbuatan yang keji kerana Rasulullah s.a.w. pernah melakukannya." 

Waktu tengahari merupakan masa yang paling sesuai untuk tidur seketika kerana sistem badan manusia bersedia untuk memanfaatkan fasa tidur pada waktu itu. Fasa ini disebutkan sebagai a midafternoon quiescent phase atau a secondary sleep gate. Di antara tokoh-tokoh yang menggalakkan tidur tengahari ialah Dr. William A. Anthony (Ph.D.) dan Camille W. Anthony, pengarang buku The Art of Napping at Work. David F. Dinges dan Roger J. 

Broughton di dalam buku mereka Sleep and Alertness: Chronobiological, Behavioural and Medical Aspects of Napping juga bersetuju dengan pendapat ini. Kajian menunjukkan mereka yang secara rutin tidur 30 minit di waktu tengahari mempunyai risiko menghidap sakit jantung 30% lebih rendah berbanding mereka yang lain. ... ... ... ... 

(Dari buku 'Perubatan Islam Dan Bukti Sains Moden' oleh Dr. Danial bin Zainal Abidin)

No comments:

Post a Comment

Powered By Blogger